Zkušenosti s prodejem iPhone aplikace

Před více než půl rokem jsem zde infomoval o mém prvním pokusu o iPhone hru s názvem Tic Touch Toe. Od té doby se mě hodně lidí ptalo, jak se hra prodává. Rozhodl jsem se, že se zde o své zkušenosti podělím.

Jak jsem psal minule, celou tuhle záležitost jsem bral jako experiment. Zajímalo mě, jestli by se tvorbou jednoduchých her nedalo něco přivydělat. A vlastně mě i zajímal celý ten proces – co to vlastně celé obnáší, jaký vliv na prodej má vydání update, zlevnění, vydání lite verze zdarma atd.

Kdybych to měl stručně shrnout, tak bych řekl, že to žádný velký úspěch nebyl. Za celou dobu se prodalo 175 kopií a hra tedy vydělala cca $190, což je částka, která ani nepokryje dvoutýdenní vývoj. Na druhou stranu jsem získal spoustu zkušeností. Pokusil jsem se identifikovat jednotlivé chyby a selhání ze kterých jsem získal poučení pro příště. Čtěte dál, pokud vás moje zjištění zajímají.

Nedělal jsem hře žádnou velkou propagaci, jen jsem vytvořil miniweb se základníma informacema a krátké video, které jsem umístil na miniweb a na Youtube. Zajímalo mne, jaká bude „přirozená“ prodejnost hry. Cenu jsem nastavil na $1.99 s tím, že jí po nějaké době snížím na $0.99 abych zjistil, jaký vliv na prodeje bude mít snížení ceny.

První a velice zásadní chyba nastala už při samotném spuštění – a ne mojí vinou. Apple již přiznal, že nečekal takový nápor vývojářů a na celém tom procesu schvalování aplikací a jejich zařazování do App Store je to bohužel velice znát. Je známé, že na App Store se nejvíce aplikací prodá při jejich spuštění. Je to proto, že aplikace se objeví mezi novinkami a tam se pár dnů drží než je novějšími aplikacemi „odšoupnuta“. Nové aplikace vidí uživatelé v iTunes jak na počítači tak přímo v iPhone. Je to taková velice cenná reklama zadarmo a pokud nezainvestujete do nějaké další reklamy, tak je to vlastně jediná reklama, které se vám dostane. Já jsem se však nechal o tuto jedinečnou a cennou reklamu připravit. Když totiž nahrajete svou aplikaci do App Store, trvá obvykle cca 7 dní, než někdo z Apple aplikaci zkontroluje a pokud nenajde nějaký problém tak je aplikace uvolněna k prodeji. V mém případě to na první pokus nevyšlo a musel jsem opravit jednu drobnost a čekat dalších 7 dní než byla aplikace opětovně zkontrolována. Na druhý pokus to již vyšlo a já dostal informaci, že moje aplikace je nyní dostupná v App Store. Když jsem ale zkontroloval iTunes, tak jsem ji mezi novinkami neviděl. Po dlouhém pátrání jsem ji objevil až na třetí stránce, kterou už většinou nikdo nenavštíví. Problém byl v tom, že Apple (chybně) nastaví datum publikování na datum, kdy jste aplikaci poprvé nahráli do systému. Což v mém případě bylo před 14 dny. Obejít tuto chybu jde tak, že při nahrávání aplikace nastavíte datum publikování na vzdálenou budoucnost a když vám aplikaci schválí tak jej přenastavíte na aktuální datum. Pak se i datum publikování nastaví na aktuální datum a aplikace se správně zobrazí mezi novinkami. Pokud však o této chybě předem nevíte a stane se vám to samé co mě, už není cesty jak to napravit.

Na diskusních fórech (kde řada vývojářů řešila úplně stejný problém) jsem se dočetl, že ještě není vše ztraceno – že prý stačí vydat update a aplikace se opět posune mezi novinky. To už ale neplatí. Ze začátku to takhle skutečně fungovalo, jenže všichni to zneužívali a vydávali nesmyslné updaty každý týden aby jejich aplikace byla mezi novinkami nahoře. Takže to Apple zarazil (což je dle mého správně) a vydání updatu vás již mezi novinky nedostane.

Nejvíce jsem spoléhal na recenze v internetových magazínech, které píší primárně o hrách pro iPhone. Tady bych se rád zastavil u jedné důležité věci. Apple již od spuštění App Store nabízí affiliate program. To znamená, že na svém webu můžete propagovat nějaký program a dostanete provizi z nákupu od uživatele, který přijde do App Store z vašeho webu. Tahle zdánlivě vedlejší funkce je z mého pohledu naopak velice klíčová. Díky ní totiž velice rychle vznikla spousta nových serverů, které informují o programech pro iPhone a vydělávají právě na provizích. Z hlediska vývojáře je to výborná situace protože najednou existují desítky webů, které rádi a zdarma napíší recenzi vaši aplikaci. Tak to alespoň bylo ze začátku, kdy denně vycházelo jen pár nových programů. Dnes je situace jiná a denně vyjde mnohem více nových aplikací než ze začátku. Není v silách žádného magazínu recenzovat každou hru která vyjde, takže si vybírají jen ty zajímavé. A to se ukázal být kámen úrazu v mém případě, protože o mojí hře se žádný z významných magazínů ani nezmínil. Když už o mé hře nějaký (menší, zpravidla český) magazín napsal, tak hru hodnotil velmi kladně (např. tady

6 Comments Zkušenosti s prodejem iPhone aplikace

  1. František Kobliha

    Naše zkušenost je taková, že nám Apple naši aplikaci ani neschválil. I když byla v kategorii 17+ for Frequent/Intense Sexual Content or Nudity a obsahovala jen nahotu (holá ženská prsa), Apple ji nepustil. K čemu tam pak ten rating 17+ má, to nikdo netuší, ani oni sami.

    Reply
  2. Martin Kopta

    Tomáši, u těch magazínů mě napadají dvě možnosti: zkus připravit komentovaný seznam všech aplikací s piškvorkama (něco jako Piškvorky pro iPhone na 12 způsobů) a zkus to znovu obeslat. Druhej nápad je „Giveaway of the Day“.

    Řeším stejný problém u jiné platformy a jiného typu softwaru. Víceméně se stejnými výsledky. ;-)

    Reply
  3. Tomáš Nedonosný

    Zajímavé, a máš nějaké informace, kolik lidí z České republiky si hru zakoupilo.

    Reply
  4. Jan Bárta

    Piškvorky jsem si koupil klasické, ale na 5 :-) . Rád bych vyzkoušel jiný projekt týkaící se edukace, byl by výrazně dražší (cca 4 až 5 euro), ale je velice lehce naprogramovatelný (graficky nenáročný, pár vrstev) a podle mého je po něm hlad. Tzn. zkusil bych opak specificky mířenou dražší aplikaci. Tak neváhej a využij svých znalostí a v příští recenzi se uvidí. JB

    Reply
  5. Matej Gause

    Tak je to snad jasne, ze s touhle hrou nebyl zadny uspech. Nebudu se tu zminovat o podobnem zanru, kazdopadne klicova je reklama, PR a marketing. Sam moc dobre vim, jak vypada „ceske“ PR a nekdy se nedivim, ze recenzenta hra nezaujme. Osobne nevim, jak moc jsi hru propagoval, ale kdyz svetove magaziny a to i ty opravdu velke a hojne navstevovane jako slidetoplay ( mimochodem je prolinkovany i s gamespotem a to je jeden z nejvetsich hernich portalu sveta ) nebo toucharcade, tak ti velmi radi napisou recenzi. Je to o tom si sednout k telefonu zavolat jim, poslat zajimavy PR email s cistou anglictinou, hezky upraveny, proste catch eye. Z tveho clanku me navic pripada, ze jsi se dostatecne nesnazil. Clovek nesmi byt az zas tak mirny v nekterych ohledech. Znam PR vsech prednich vyvojaru iPhone her a ti nam doslova vpali do obliceje, ze jejich hra je nejlepsi a nejvelkolepejsi. O tom to take je, v zahranici nejsou zvykli na „mel bych dotaz“ nebo „nemohli byste“ atd.., proste musis v urcite mire umet vyuzivat superlativy a sebevedome propagovat svuj produkt. Jinak si jeste musim rypnout. Jako majitel nejvetsiho ceskeho media na mobilni hry a iPhone hry jsem zadny PR ani od tebe nedostal a to mame bezne clanky prolinkovane treba s mobilmanii, takze ctenost se vysplha na nekolik tisic lidi za den u podobneho clanku, takze jsi se nesnazil dostatecne. U konkurence jsem take nic nevidel.

    Reply
  6. Andrej

    Zaujimalo by ma ako ta hra funguje ako uvazuje ten program. Par krat sa mi podarilo vyhrat aj v najtazsej urovni ale svedcinou vyhra iphone. Skusil som si naprogramovat vlastne piskorky ktore by hrali proti iphonu ale vzdy moj program prehra na najtazsej urovni pri 22 tahu. A tiez nerozumiem ako dokaze ten iphone tak rychlo vyratat dalsi tah. Ako sa taketo ulohy daju riesit?

    Reply

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>