Jak jsem spustil nový startup Robots for your Photos

Zhruba před třemi týdny jsem spustil nový startup Robots for your Photos. No, ono to vlastně není žádné spuštění, spíš oznámení záměru.

Robots for your Photos

Práce na Albuminu (mém předchozím projektu) mě mnohému naučila. Například tomu, že umět službu vymyslet a vytvořit není to nejdůležitější. Mnohem důležitější je najít uživatele (reálné, ne jen hypotetickou cílovou skupinu), kterým služba vyřeší jejich problém a umět jim vysvětlit, proč zrovna vaše služba řeší jejich problém lépe než konkurenční služby.

Proto jsem se v duchu Lean startupu rozhodl, že svůj další projekt musím nejdříve „prodat“, než se do něj opravdu pustím. Nemyslím prodat za peníze, ale prodat myšlenku. Ověřit, že to vůbec bude někoho zajímat. Aby člověk rok nevyvíjel novou aplikaci, kterou nikdo nebude chtít používat.

Takže místo toho, abych rok vyvíjel aplikaci, tak jsem rok připravoval a ladil jednu jedinou stránku s textem, který popisuje co služba Robots for your Photos bude dělat. Ona to vůbec není sranda, napsat popis služby tak, aby byl srozumitelný a zajímavý bez jediné ukázky reálné aplikace. Právě proces psaní toho textu byl nejdůležitější. Člověk má v hlavě nápad, který jemu samotnému dává smysl. Ale teprve když má psaným slovem popsat svůj záměr, začne si klást ty správné otázky. Kdo přesně bude cílová skupina? Budou to nadšení foto amatéři nebo zkušení profesionálové? Kterou funkci nejvíc vyzdvihnout? Jak ji popsat tak, aby bylo hned jasný co tím myslím? Která funkce bude největším lákadlem?

Na tyto otázky nenajdete odpověď ve své hlavě. Pro odpovědi musíte mezi lidi. V dnešní době stačí vyrazit mezi lidi jen virtuálně, což ušetří dost času. Na sociálních sítích jsem mezi fotografy postupně rozeslal tři dotazníky. Cílem bylo porozumět tomu, proč dávají své fotografie na internet, kam a v jakém množství, co od toho čekají atd. Odpovědi z těchto dotazníků mi pomohly ujasnit si odpovědi na otázky, které jsem si kladl. Potom už bylo mnohem jasnější, kdo by mohl být cílová skupina, jaké problémy řeší a jaké funkce by pro ně mohly být nejzajímavější.

Teprve poté bylo možné napsat text, který vysvětlí záměr dostatečně srozumitelně a zajímavě. Tady bych rád zmínil skvělou práci copywritera Jana Kadlece, který mi s textem pomáhal a výsledná podoba textu je především jeho práce. Také Zuzka Pínová má na textu velkou zásluhu, a to především na anglické verzi textu. Rád bych jim oběma veřejně poděkoval za skvělou práci.

Poté jsem udělal úplně minimalistickou webovou stránku, jejímž cílem bylo, aby si návštěvníci přečetli celý text. Dole na stránce je formulář, kam může návštěvník zadat svůj email, pokud ho služba zaujala a chtěl by ji v vyzkoušet (až bude hotová).

A jak dopadlo spuštění?

Poslal jsem tiskovou zprávu zhruba dvaceti českým a pár desítkám zahraničních redaktorů. Bez reálné a funkční aplikace a s jedinou webovou stránkou v ruce jsem žádné zázraky nečekal – a nemýlil jsem se :) Žádný zázrak se nekonal. Přesto mě výsledek více než příjemně překvapil.

Několik redaktorů mi odpovědělo, že je služba zaujala, ale než napíší nějaký článek, tak si ji chtějí nejdříve vyzkoušet. Samozřejmě jsem jim musel napsat, že na vyzkoušení si ještě musejí počkat, ale už jen to, že se ozvali zpět a chtěli si službu vyzkoušet považuji za malý úspěch a příslib recenze do budoucna.

Přesto se nakonec zpráva o spuštění objevila asi na 10 webech. Některé mě docela překvapily, obzvláště takové, kterým jsem tiskovou zprávu neposílal, takže to musely převzít z jiného webu. Většina webů dokonce nezveřejnila pouze tiskovou zprávu, ale dala si tu práci a napsala vlastní text. Také počet zmínek na Twitteru mě hodně potěšil.

Seznam zájemců je nyní něco kolem 350, což jsem vůbec nečekal. Říkal jsem si, že taková stovka by byla pro začátek dobrá. Už teď je jasné, že výběr uživatelů pro beta testování bude muset probíhat v menších vlnách.

Tak teď ještě naplnit ta očekávání, že :) Tak honem do práce, začátkem roku bych chtěl spustit první vlnu beta testování.

Vybírám pár zmínek:

Osobně se na robots.photos již teď těším a podle toho, co mi Tomáš neoficiálně prozradil, věřím, že můžu říct, že díky robotům podporujícím společenské jednání pro mě bude sdílení fotografií na internetu zase opravdová radost. A také jsem zvědav, jak si do budoucna poradí s interakcí jdoucí za hranice komentářů našich fotografií, i když to už bych chtěl možná trochu moc. :)

Michal Fantaodcloneno.com

It strikes us as a pretty clever idea, and one that could give photographers more time in which to hone their skills, rather than fiddling with a mouse and keyboard. At the moment, it’s in a closed beta test, but you can apply to take part by providing your email address.

Mike Tomkinsimaging-resource.com

Нужно просто запустить программу, загрузить фотографии и Robots автоматически отправит их во все ваши социальные сети и фотогалереи, такие как Facebook, Flickr and 500px. Да еще и сделает это в самое подходящее время для того, чтобы как можно больше пользователей увидели ваши снимки. Затем соберет все лайки и комментарии к каждой фотографии и объединит их на одном ресурсе. Таким образом, фотограф сможет значительно экономить свое время в сети и потратить его на то, чтобы сделать новые снимки.

Fotokomok.ru

3 Comments Jak jsem spustil nový startup Robots for your Photos

  1. Martin Šoch

    A jak dopadlo Albumino? Naposledy jsem o něm slyšel, když ho mělo zkoušet pár testerů.

    Bylo vůbec někdy spuštěno?

    Reply
    1. Hellish

      Dobrá otázka. Je pravda, že jsem Albumino tady na blogu trochu zanedbával.

      Albumino jsme spustili zhruba před 4 roky. Psali jsme o něm pravidelně na Albumino blogu (momentálně nefunkční). Za tu dobu Albumino používalo skoro 300 lidí, několik z nich i placenou verzi. Bohužel to nebylo dost na to, aby to bylo dlouhodobě udržitelný a tak jsme se letos rozhodli provoz Albumina ukončit. Momentálně připravujeme web na ukončení služby. Mrzí nás, že to nedopadlo, ale i tak jsme se na Albuminu hodně naučili a zkušenosti se nám budou hodit do dalších projektů.

      Reply
  2. Michal Šustr

    Náhodou som narazil na tento článok a moc sa páčil :-) Sám sa snažím rozbehnúť svoj vlastný startup. Napadlo ma či by si sa mohol pozrieť na moju prezentáciu a povedal zo svojej skúsenosti čo by sa dalo zlepšiť? Viem že veľa vecí (nie som grafik, a žiaľ nemám prostriedky na to aby som si niekoho zaplatil…), ale zaujímal by ma tvoj názor. Keď tak e-mail.

    Reply

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>