SEO je zkratka pro „optimalizaci pro vyhledávače“ (Search Engine Optimisation). To asi většina z vás ví. Je to dost důležitá věc, protože když vaše stránky vyhledavač nenajde, jakobyste neexistovali. Na internetu se dá najít spousta článků o tom, jak správně optimalizovat. Také existuje spousta firem, které se věnují poradenství v oblasti SEO (u nás je asi nejznámější H1 a Dobrý Web). Jelikož tento článek nemá být o SEO, shrnu jen tři nejdůležitější principy optimalizace pro vyhledávače. Jde o tyto tři body:
- Sémantika (aby robot vyhledávače rozpoznal, co je nadpis apod.)
- Správná klíčová slova na stránce (když prodáváte dveře, ale slovo „dveře“ na stránce nepoužijete, těžko vás vyhledávač na toto slovo najde)
- Odkazy (nehraje roli jen jejich počet, ale i „kvalita“)
PraSEO je pejorativní výraz pro takovou optimalizaci, která se snaží vyhledavač „oblafnout“. Stránka optimalizovaná pomocí technik praSEO se snaží vyhledavači nalhat, že je mnohem zajímavější, než ve skutečnosti je.
V praxi je občas těžké najít hranici mezi SEO a praSEO. Obě metody jsou založeny na dvou faktech:
- Znalost základních principů „ohodnocování“ stránek, které má hlavní vliv na pořádí výsledků při hledání ve vyhledávači
- Snaha získat ve vyhledávači lepší pozici na konkrétní klíčová slova (fráze)
Jaká je tedy přesná definice pro praSEO? Webster dictionary tvrdí:
Praseo – A combining form signifying green; as, praseocobalt, a green variety of cobalt
No, nevím, nějak mi ta definice nesedí ) Ani na českém internetu jsem žádnou přesnou definici nenašel. Jsou jen prostě metody, o kterých se ví, že jsou praSEO. Pojednává o nich mimo jiných zajímavý článek Podvodné optimalizační techniky od Dušana Janovského (Yuhůa)
Takže žádná oficiální definice zřejmě neexistuje. Já sám jsem si tedy vytvořil vlastní jednoduchou definici: praSEO je všechno, co je vytvořeno JEN za účelem zlepšení pozice ve vyhledávačích a pro uživatele to má prokazatelně NULOVÝ přínos. Do této definice se vejdou nejčastější techniky jako např. hromada klíčových slov vespod stránky, linkfarmy apod.
Nedávno jsem tuto mojí definici napsal do emailové konference seo.nawebu.cz a diskutoval jsem o ní s Radkem Ondrou, kterému se moje definice nelíbila. Nicméně mě zatím nepřesvědčil, že by byla nepravdivá. Rozhodně odmítám přijmout jeho tvrzení, že už samotný fakt, že se moje stránka zobrazí na lepší pozici, je přínos pro uživatele, protože mě snáze najde. To je samozřejmě nesmysl – uživatel chce najít nejrelevantnější stránku. Ne takovou, o které já jako tvůrce si myslím, že je pro něj nejlepší.
A co vy si myslíte o praSEO? Kde je hranice mezi SEO a praSEO?
Pro mne je praSEO složeninou slov prase a SEO. Čímž je asi i vyjádřeno, o co se jedná.
SEO je dle mne budování obsahu s ohledem na vyhledávače s cílem přinést kvalitní obsah uživateli.
PraSEO definuji jako mrzačení obsahu za účelem zlepšení pozice ve vyhledávačích a to bez většího ohledu na přínos pro uživatele.
Do jaké míry jsou mé představy zcestné nechávám na posouzení ostatních.
[1] – Právě, že praSEO nemusí ani trochu mrzačit obsah. Takové linkfarmy jsou praSEO (alespoň já to tak vnímám) a přesto nědelají do obsahu cílového webu žádné změny.
Dovolil bych si nesouhlasit s definicí praSEO. A to konkrétně o tom nulovém smyslu pro uživatele.
Je spousta věcí, co se dělají jen a jen za účelem lepší pozice a žádný výnam pro uživatele nemají, jeden přiklad za všechny:
Texty na webu ztučňuji 2 způsoby – a to pomocí css a pomocí strong. Pominu-li výnam strongu pro hlasové čtečky, tak je výsledek pro uživatele s podporou CSS stejný, ale pro vyhledávače rozdílný.
Mezi mým tvrzením a onou definicí není až zas takový rozpor, ale pro ilustraci to snad stačí.
Nejsem zastánce extrémních technik SEO, ale dělat weby jen pro ohled na uživatele v konkurenčních oblastech nestačí.
„Správná klíčová slova na stránce (když prodáváte dveře, ale slovo „dveře“ na stránce nepoužijete, těžko vás vyhledávač na toto slovo najde)“
Například známé aféry s namyšlenýma buranama, že
>> Pominu-li výnam strongu pro hlasové čtečky, tak je výsledek pro uživatele s podporou CSS stejný, ale pro vyhledávače rozdílný.
A existuje pro to nějaký důkaz? Je pro vyhledávače skutečně lepší strong než b? Osobně mi přijde, že B, protože je kratší a vyhledávače mají rády kratší weby (kvůli omezeným zdrojům).. STRONG používám JEN a JEN PROTO, že mám rád aspoň náznaky správné webové semantiky.. ale jinak hlasuju pro tag B.
Fakt, že se určitá stránka zobrazí na lepší pozici, může mít velmi významný přínos pro uživatele. Nevím, jak často něco hledáte, a jak moc jste závislý na tom, že něco najdete, ale já minimálně dvakrát denně zuřím, že něco nemohu nalézt, protože se autor webu vykašlal na SEO.
Pokud jde o sémantiku, myslím, že má pro uživatele dost zásadní přínos, i když chápu, že asi není na první pohled zcela zřejmý. Jde o to, že systémově a logicky navržené věci realizované podle jednotných norem a metodik mají obvykle vyšší životnost, jsou méně poruchové, snáze se udržují a opravují, jsou rozšiřitelnější, univerzálnější a flexibilnější. Platí to o stavbách, potravinách, dopravních prostředcích, přístrojích, nábytku, softwaru a plno dalších věcech, tak proč by to nemělo platit o webových stránkách?
K významu sémantiky pro vyhledavače jsem naopak hodně skeptický. Pokud mají všech pět pohromadě (a to většinou vyhledavače mají), je jim úplně fuk, jestli něco vyznačíte nebo , resp.
nebo.
[7] – Ale já přece netvrdím, že SEO nemá význam pro uživatele. Na začátku článku jsem jasně zdůraznil, že SEO je naopak velice důležité. Samozřejmě, že optimalizovaná stránka je pro uživatele snáze nalezitelná než neoptimalizovaná. A od toho SEO je a já jeho důležitost naprosto nepopírám. Ale můj příspěvek byl o praSEO.
Představte si, že mám stránku, která je správně optimalizovaná „čistými“ způsoby SEO a přesto se na nějaké klíčové slovo umístí řekněme na 12.pozici ve vyhledavači. To by (v ideálním světě) znamenalo, že 11 stránek na vyšších pozicích je zajímavějších (více se tam o hledaném termínu píše, článek je kvalitní a tak na něj lidé odkazují apod.) Já se však se svou pozicí nespokojím. Pokud obsah stránky přepíšu tak, aby byl obsahově bohatší a tedy zajímavější, je to jistě správná cesta. Pokud však sáhnu po praktikách praSEO (nahustím spoustu klíčových do míst, kde nebudou moc uživatelům překážet, přidám odkazy do linkfarem apod.) možná dosáhnu lepší pozice rychleji a snadněji. Ale je to vůči hledajícímu uživateli fér? Tím, že zlepším pozici stránky víc než si zaslouží, posunu kvalitnější stránky níže a tím hledajícímu uživateli prokazatelně škodím.
Nemusíte mi vysvětlovat, že nežijeme v ideálním světě. Že všechny stránky na prvních místech své pozice dosáhly ne vždy „čistým“ SEO. A taky chápu, že nemůžete klientovi říct: „Podívejte pana Vomáčka, vaše stránky jsou úplně nezajímavé, takže se spokojte s 30. místem. To by od vás bylo nečestné snažit se dostat výš…“
Možná je problém v tom, že nemáme žádný výraz pro optimalizaci, která už není úplně „čisté“ SEO, ale zase praSEO je pro to moc silný výraz…
> mám stránku, která je správně optimalizovaná „čistými“
> způsoby SEO a přesto se na nějaké klíčové slovo umístí
> řekněme na 12.pozici ve vyhledavači. To by (v ideálním světě)
> znamenalo, že 11 stránek na vyšších pozicích je zajímavějších
Zapomínáte na mnohoznačnost dotazů a variabilitu jazyka. Stránka, která je pro určitý dotaz v určitém významu nejrelevantnější, se klidně může nacházet až třeba na desáté stránce výsledků vyhledávání. To už ale odbočujeme někam jinam. Váš argument, že jste psal o praseo a ne SEO, beru. Moje poznámka nebyla na místě.
> chápu, že nemůžete klientovi říct: „Podívejte pana
> Vomáčka, vaše stránky jsou úplně nezajímavé, takže
> se spokojte s 30. místem.
Možná vás to překvapí, ale tohle říkáme klientům několikrát týdně
Jediný rozdíl je v tom, že jim neradíme, aby se spokojili s 30. místem. Místo toho jim radíme, jak mají své stránky učinit zajímavější.
Víte, mě připadá, že tady mluvíte o věcech, které ve skutečnosti vůbec neexistují. Zminujete se o tom, že nekdo má desítky klíčových slov malinkým písmen apod. Ten kdo toto dělá nedělá žádné (pra)SEO. Nijak mu to nepomůže. Ted trošku opustte teoretickou hladinu a zagooglujte si na skutečněou konkurenční frázi. Vidíte snad nějaké techniky, které popisujete? asi težko… Ve skutečných konkurenčních výsledcích se uplatni jen ciste SEO (nabo tam najdete weby které na první pohled SEO nepoužívají). PraSEO neexistuje… neujalo by se… Mě v poslední době připadá, že pod SEO se vidí jen „klíčová slova v url, nadpisech, semantika“. Jenže to je SEO, které možná stačí na určité fráze u nás. Skutečné SEO spočívá v něčem uplně jiném. Skutečné SEO se točí kolem KEI, analýzy slov, simulace pageranků, matice… Ve svete je uplně jedno, zda máte nadpis v H1 nebo v
[9] – Jestli je to pravda (a já věřím, že ano), tak tento váš přístup ke klientům oceňuji.
[10] – Ale existují. Vy sám jste jejich příkladem
) Proč dáváte ke svému komentáři jednou odkaz na „hry na mobil“, podruhé na „melodie na mobil“? Předpokládám, že proto, aby vyhledavače našli na cizích stránkách tyto odkazy a vaše stránky ohodnotili jako zajímavé, když na ně tolik stránek odkazuje. Jsou však proto vaše stránky zajímavější než ostatní? Pokud by na ně odkazovali jiní lidé než vy, tak pravděpodobně ano, protože se jim asi líbily. Ale takhle…
Ale já nekritizuju! Sám to dělám a děláme to všichni (odkazujeme na svoje vlastní stránky). Ale v principu zneužíváme (a? vědomě nebo ne) neschopnosti robota rozpoznat, jestli jsme ten odkaz vložili my sami nebo uživatel, kterému se naše stránky líbily.
Problém je, že slovo praSEO je pro takové metody až příliš pejorativní. Takže se to bere jako SEO, ačkoliv si v hloubi duše uvědomujeme, že jsme ten Google přeci jenom trochu oblafli…
[10] Moje odkazy skutečně mají pomoci vyhledávačům, ano to je pravda (a doufám, že se nedají hodnotit jako spam – moje komentáře, doufam, mají přidanou hodnotu). Jenže problem je v tom, že člověk se o novém webu dozví z vyhledávačů. K tomu, abychom tam byli, tak musíme se do nich nejpr dostat. Zpočátku tedy zcela čistě legitimně napíšeme komentáře (případně celé články do magazinu). Pak se již najde možná někdo, kdo napíše sám (dozvi se o nás z vyhledávačů). Je důležité zmínit, že tyto odkazy jsou také mnohem lépe hodnocené. Takže abych to shrnul – pokud píšete kvalitně, odkazů máte víc. PraSEO by napsal komentář „nice web, look at my“ a vy byste ho smazal, tudiž by mu jeho praseo bylo zcela na nic
Pokud by dal zase skrytá slova, tak ho nabozuje konkurence, takže zase by nic neziskal. Z toho všeho mi prostě plyne, že techniky praseo jsou uplně k ničemu
[2] Hellish – Linkfarmy, to už snad není ani praSEO, ale řádná „prasárna“
Máte samozřejmě pravdu, toto jsem opomenul…
[10] Petr – PraSEO existuje, naštěstí jsou jeho účinky dočasné a vcelku krátkodobé. To, že jste se s ním nesetkal, neznamená, že není. Stejně tak o snežném muži můžete pochybovat a říkat, že jste se s ním nepotkal. Nemůžete však s jistotou tvrdit, že neexistuje
.
Myslím že v skutečně konkurenčním oboru, jako je např „accomodation“ apod. se bez linkfarem prostě na přední pozice nedostanete. A můžet mít obsah kvalitní jak chcete.
souhlasim s definici, na intternetu chce KAZDY vyhledat co nejrelevantnejsi informace, touto technikou mu to autor znesnadnuje a tim zahlcuje internet nepotrebnymi daty, a plytva casem VSEM
pro Jindra: no, kdyby tyto techniky neexistovaly (tedy nepouzivaly se) tak by tento problem nenastal, skoda jen ze uzitecne a chytre zvire jako prase je synonymem cloveka, ktery jednoduse receno je podvodnik
Bohužel do doby než vyhledávací robot bude schopen posoudit relevanci „objektivně“ se budou lidé pořád o nějaké praseo snažit
Velice trefná definice
Neexistuje „PraSEO“ a „eticke SEO“ pouze SEO ktere má výsledky a SEO které je nemá.
Toto praseo, o kterém se neustále mluví je špatné. Ne proto že by bylo neetické, ale proto že nefunguje. Nebo jste už viděli na prvních místech web který by něco takového používal?
pro me je praseo synonymem pro Radek Karban. Podivejte se na http://www.webdesign-reklama.cz/webhosting-hosting.phtml (opravdu mu nedelam reklamu) uplne dolu….
PraSEO je aj prispievanie,pridavanie komentárov, tak ako to robím aj ja týmto príspevkom.
praSEO je vyraz made in nejaky cesky „seo expert“. Vo svete nic take neexistuje, hovori sa tomu black hat SEO.
[3] – Váš příklad je obdobný tomu, proč dávat nadpisy do <h1> a ne do <div class=“nadpis“>, tedy z důvodu sémantiky. To taky pro uživatele defacto nemá žádný přínos (jemu je jedno jak vypadá kód). Ale mít sémantický kód je základní požadavek pro SEO, takže na to bych definici nevztahoval.
A navíc – můžete mít na stránce značek <strong> a <h1> kolik chcete, ale to vám dobrou pozici nezajistí. Důležité je to, co je uvnitř těch značek a to už bezesporu píšete kvůli uživatelům…
[4] – Ano, na málo konkurenční slova stačí pouze off-page faktory, ale u Google bomb se snad nedá mluvit o optimalizaci cílových stránek
)
jj, kontaktní čočky
Jak už zde bylo řečeno, „ve světě“ se tomu říká black hat seo. Četl jsem o tom spousty článků, jedná se třeba o hromadné vytváření blogů, nebo profilů na sociálních sítích.